Invitationen er blandt dine gæsters første indtryk af din begivenhed. Du kan derfor udnytte denne tidlige mulighed for, at præsentere dem for det tema eller det univers, som omkranser din din begivenhed, om det så er en fest for de nærmeste eller et endnu større offentligt event.
Her har vi samlet idéer og inspiration til, hvordan du bliver sikker i temaet, som skal tegne din begivenhed, og hvordan du får lavet den perfekte invitation, som passer til.
Hvad er omfanget af dit event?
Før vi dykker ned i, hvordan du laver en unik invitation, starter vi med din begivenhed og temaet, som skal gå igen her.
Er din begivenhed offentlig eller privat? Hvor mange mennesker vil du inviterer til din begivenhed? Hvor skal det afholdes? Og har du overvejet om invitationerne skal ud per brev, e-mail, Facebook-invitation eller lignende?
Planlægger du at afholde et større event, Har du måske kigget efter en form for tilmeldingssystem. Blandt dem vi har haft for øje, kan vi anbefale dig, at kigge mere på det danske event- og billetsystem Ticketbutler, som ikke alene er gratis for arrangøren, men også giver dig mulighed for at designe dine gæsters billetter. Forestil dig det: Et tema og design som går igen fra invitation, til billet og ender ud i din unikke begivenhed 🤩
Vælg dit tema og omfavn det
Vi siger ikke du bare skal gå med et afgrænset tema, som cowboy-fest eller maskebal. Men prøv for eksempel at sætte ord eller farver på det arrangement du forestiller dig du vil afholde. Skal det være klassisk og stilrent, udfordrende og glamourøst eller måske hjemligt og hyggeligt? Det kan være du allerede har gjort dig nogle tanker om, hvordan du skal pynte op og måske kan du bruge farver og former fra oppyntningen som inspiration til din invitation.
For nogen kan det være lige så vigtigt at gøre det visuelt, som at sætte ord på. Du kan derfor også lave et moodboard af billeder fra nettet, der skal sætte den stemning som du ønsker til din begivenhed. Hvem ved – måske går der nogle farver og mønstre igen på dit moodboard, som kan bruges i designet af din invitation.
Brug dine noter og dit moodboard
Nu har du sat ord, farver og billeder på, hvordan udtrykket til din fest eller begivenhed skal tage sig ud. Uanset hvilken type event eller begivenhed du arrangerer, bør du kunne bruge dette som inspiration til dine invitationer. Det kan være uafhængigt af om du vil inviterer per mail, brev eller noget helt tredje. Men det kan også være der gemme sig noget i dine noter, som peger i en bestemt retning.
Lad dit tema skinne igennem på invitationerne, for på den måde at fortælle gæsterne til dit event, hvilket univers og hvilken stemning de kan forvente.
Hvad skal invitationen afspejle?
Du kan selvfølgelig vælge at sende en invitation ud på SMS eller via Facebook Messenger, men det har sine begrænsninger. Her vil du primært skulle udtrykke dig skriftligt, mens andre medier giver dig mulighed for at udfolde dig kreativt.
Tænk over hvad dit din begivenhed eller event skal udstråle. Skal det være casual, hyggeligt og økologisk, kan du for eksempel vælge at sende invitationen med papir i genbrug eller blomster papir (papir med blomsterfrø, som kan plantes. Skal det omvendt være gennemført og professionelt og digitaliseret, så få lavet en event-side, som man kan tilmelde sig på, og design tilmeldings-flow og billetter så det passer til dit event.
Selvfølgelig er der mange mellemveje, og vi håber du med dette korte blog-post er blevet inspireret til, hvordan du kan udforme den perfekte invitation til dit unikke event.
Vi ønsker dig held og lykke med dine invitationer og din begivenhed 🙂